Hoe vraag je om een loonsverhoging?
De afgelopen periode heb jij goed werk geleverd en je bent klaar voor een loonsverhoging. Maar hoe vraag je...
Hele bericht lezenSander Ouwens is zo’n beetje bij de Marine opgegroeid. Hij is opgegroeid in Den Helder, de thuisbasis van de marine, waar zijn opa bij de marine zat en zijn achter-opa op een vuurtoren schip werkte. Dat Sander koos voor de Zeevaartschool op Terschelling was hierdoor geen verrassing. Na 16 jaar varen koos hij voor een carrière aan de wal. Deze walbaan voelt niet als werk en bevalt goed.
“Ik ben begonnen aan de opleiding in 2004, toen had je nog geen keus tussen de nautische of technische kant”, vertel Sander over zijn opleiding. Hij kon alleen de richting voor Maritiem Officier kiezen. “Ik ging naar de Zeevaartschool omdat ik geïnteresseerd was in de nautische kant, ik wilde namelijk op de brug werken. Maar het is wel goed geweest dat ik ook de technische kant heb meegekregen in mijn opleiding. Hierdoor kon ik in mijn zoektocht naar een baan aan de wal meer kanten op.”
Het duurde wel even voordat Sander koos voor een walbaan, hij heeft in totaal 16 jaar gevaren. “Ik liep mijn stage bij de Holland Amerika Lijn en ben daar vervolgens blijven varen. Als stuurman ben ik letterlijk de hele wereld overgevaren. Dat begon trouwens al in mijn tweede stage, dat was een wereldreis.”
De belangrijkste reden dat Sander na 16 jaar toch koos aan de wal te gaan werken, was het reizen. “Ik werd het reizen en vliegen een beetje zat. En je bent toch ook steeds drie maanden van huis. Het was eigenlijk vlak voor covid dat ik al wat om me heen ging kijken. Ik wilde niet per se stoppen met varen en heb gekeken of ik bij de marine kon varen. Maar die functie werd intern opgelost. Jammer, dan zou ik namelijk steeds een week aan het varen zijn, een week aan de wal aan het werk en dan een week vrij. Dat leek me wel aantrekkelijk.”
Gedurende de covid periode bleef Sander varen bij Holland Amerika Lijn, juist in die periode werden zijn twijfels bevestigd. Hij wilde stoppen met varen. “Ik wilde vooral niet meer zo lang van huis zijn. Tijdens covid werd het werk ook wel saaier, je zat namelijk echt continu opgesloten op het schip. We mochten nauwelijks de havens meer in, dan zit je echt wel lang aan boord.”
“Ik werd in die periode ook benaderd door Skick”, vertelt Sander over de start van zijn zoektocht naar een walbaan. “Ik had zelf echt geen idee wat ik aan de wal kon doen als zeevarende. Vooral omdat ik stuurman ben geweest, als machinist leek het me logisch dat je een technisch beroep ging doen. Toen ik eenmaal met Skick in gesprek was, ging er een wereld voor me open. Zij kwamen met veel banen aan waarvan ik niet eens wist dat ik daarvoor geschikt was.”
De functies die de stuurman met zijn Maroff achtergrond kon doen waren bijvoorbeeld projectmanagement, onderhoud plannen en logistieke functies. “Ik ben inmiddels aan de slag bij Bluestream Den Helder, lekker dichtbij huis inderdaad. Hier ben ik junior inspection engineer, wij bereiden de inspecties van windmolenparken en olieplatformen op zee voor. Ook maken wij achteraf de rapportages en controleren we de inspecties.”
“In januari ben ik hier aan de slag gegaan, en ik heb tot nu toe veel geleerd. Er zijn wel overeenkomsten met de zeevaart, dus dat is lekker bekend. Het is ook een heel leuk bedrijf om voor te werken, het is niet te groot en we lunchen bijvoorbeeld dagelijks samen en hebben regelmatig uitjes.”
De overgang na 16 jaar varen, ervaart Sander niet als een groot ding. “Ik zie het werk nog niet echt als werk, ik ga er met veel plezier heen. Het verschil met varen is dat je minder vrije tijd hebt, maar dat vind ik niet erg. Eerder was ik drie maanden achter elkaar vrij, dan moest ik mezelf wel echt bezighouden. In de praktijk ging ik me na twee maanden toch wel wat vervelen. Het thuisfront vindt het ook heel fijn dat ik nu meer thuis ben. Het is ook leuk, ik kan nu gewoon bij familiedingen zijn. In die 16 jaar heb ik best wat begrafenissen en bruiloften gemist.”
Terug naar het zeevarende bestaan hoeft van Sander op dit moment niet. “Ik was een paar weken geleden even op een schip voor werk. Toen ik aan boord stapte had ik niet zoiets van ‘dit mis ik’. Ik ben wel blij dat ik nu aan de wal zit.”