Met heel veel plezier kijkt Bram nu terug op zijn jaren als maroff en kan zijn ervaring goed gebruiken in zijn baan aan de wal. 

Bram Tuinenburg dacht dat het de marine zou worden, maar koos toch voor de koopvaardij. En dat bleek de juiste keuze. Met heel veel plezier kijkt hij nu terug op zijn jaren als maroff en kan zijn ervaring goed gebruiken in zijn nieuwe walbaan.

 

“Het zat er wel een beetje in”

Bram had een goed voorbeeld aan zijn opa. Hij kwam speciaal naar Nederland voor de zeevaartschool en zat vervolgens 40 jaar lang bij de koopvaardij. “Het zat er dus wel een beetje in”. En dat bleek, want toen Bram zelf ging varen, voelde hij dat het erg bij hem paste.

Geboren in Middelharnis deed Bram er de middelbare school en ging vervolgens naar de TU Delft. Maar wat een logische studiekeuze leek, was voor hem te abstract. Bram miste de praktijkgerichte vakken en koos ervoor om de TU te verruilen voor het STC in Rotterdam. Daar startte hij in 2014 op het hbo met de opleiding maroff. Zowel de lessen als het leren met de simulatoren bevielen hem goed. Evenals het wonen in Rotterdam.

 

Samen de schouders eronder

Tijdens zijn eerste stage bij Feeder Lines bevoer Bram de Europese kustwateren. Hij maakte kennis met het transport van bulklading en general cargo en merkte direct dat dit hem enorm aansprak. Het werkt in de machinekamer en op de brug, het wachtschema … Bram houdt van hard werken en lange dagen maken, maar ook van het leven aan boord. “De verschillende culturen van de crew met uiteenlopende nationaliteiten leert je respectvol met elkaar omgaan”, zegt Bram.

Daarbij houdt hij ervan om samen ergens de schouders onder te zetten en een doel te bereiken. Het puur bezig zijn met het werk aan boord geeft hem een gevoel van vrijheid en rust. In veel havens mocht hij de wal op om de omgeving te bekijken, wat de stagetijd nog leuker maakte.

De tweede stage volgde Bram bij SCG (Shipping Company Groningen). Hij voer vooral met bulklading binnen Europa en deed veel ervaring op als stuurman; dit om de nautische vakken wat meer aandacht te geven en omdat dit zijn voorkeur had. Na zijn opleiding zou Bram dan ook als stuurman blijven varen.

 

Tip voor maroff studenten

Vanuit zijn tijd als stagiair en als stuurman zou hij aan maroff studenten de tip willen geven om indien mogelijk te kiezen voor een schip met Nederlandse crew. “Het delen van kennis gaat dan makkelijker waardoor je meer en sneller leert”. Andere nationaliteiten en culturen leer je sowieso kennen en dat is zeker heel waardevol, aldus Bram.

Na de opleiding ging Bram als 3de stuurman varen voor SCG. Met een 3 op 2 af contract voer hij bulk en stukgoed binnen de Europese wateren. Door corona werd het echter lastiger om aan wal te gaan en een vlucht naar huis te krijgen, waardoor de eerste reis flink uitliep. Al met al beviel het varen voor SCG goed. Op de verschillende schepen leerde hij veel andere crewleden kennen en kon zelf stagiairs begeleiden. Hij kon weer regelmatig diverse landen bezoeken en deed goede ervaring op. Met plezier maakte hij 2 jaar vol.

De wens om ook buiten Europa te kunnen varen met een ander type lading en meer Nederlandse crew bracht hem bij Global Sea Trade. Voor dit bedrijf voer hij nog 1,5 jaar op zware lading schepen en vervoerde onderdelen van windmolens. Hij was vanaf het begin eerste stuurman, wat de baan extra aantrekkelijk maakte. Bram leert namelijk graag.

 

De liefde voor het varen blijft

De liefde voor het varen zal altijd blijven, aldus Bram. “Maar ik wilde toch meer betrokken zijn bij het thuisfront”. Het werd steeds lastiger om de sociale contacten bij te houden en in 2 werelden te leven. Dit gold voor zowel Bram als voor zijn vriendin en familie. Daarbij miste Bram de leermomenten en de uitdaging en werden de dagen op zee saai.

 

Ervaring als maroff goed gebruiken in nieuwe walbaan.

Uitdaging vond Bram terug aan de wal. Het contact met Skick kwam snel tot stand en na een eerste kennismaking werden er 2 vacatures voorgesteld.

Bij WIND vond Bram een mooie mix van maritieme en sturende taken. Hij werkt er als Works Manager en heeft zowel inhoudelijke als coördinerende taken binnen diverse WIND-projecten. Net als op zee moet hij er soms alle ballen tegelijk in de lucht houden. “Het is vernieuwend en dynamisch, omdat ik steeds met verschillende locaties te maken heb” en dat maakt het erg leuk. “En als er gepiekt moet worden, dan doe je dat”, zegt Bram lachend.

Als ex-zeevarende ben je bekend met de werkmentaliteit die nodig is voor WIND. De ervaring als maroff kan hij goed gebruiken in nieuwe walbaan bij WIND.Daarbij zit hij weer in een leercurve, wat werken bij WIND het extra prettig maakt.