Weloverwogen keus brengt Max naar een walbaan

Het werd de hotelschool of de zeevaartschool voor Max Pepping. “Ik vind koken hartstikke tof om te doen, maar koos toch voor de Zeevaartschool op Terschelling.” Na een aantal jaar gevaren te hebben, wilde Max toch een baan zoeken aan de wal. Het werd niet een baan in de keuken, maar bij Wind als project engineer. Voor Max is de walbaan een weloverwogen keus. 

 

De combi tussen de zeevaartschool en bijbaan

“De zeevaartschool vond ik een hele leuke opleiding, zo leuk dat ik er wat langer over heb gedaan”, vertelt Max over de start van zijn zeevarende carrière. “Ik werkte op Terschelling in de keuken van een restaurant waar ik mezelf had opgewerkt tot souschef. Soms legde ik iets te veel prioriteit bij die baan. School is nooit echt mijn ding geweest, wel heb ik bij de start van de opleiding afgesproken dat ik de zeevaartschool af wilde maken.”

Zo deed hij er weliswaar een jaartje langer over, Max wist wel direct na zijn afstuderen een baan te bemachtigen. “Ik heb mijn twee stages bij SeaTrade gevaren. Het bedrijf wilde toen een aantal jonge Nederlanders aannemen, daardoor kon ik er na mijn stages blijven werken. Sea Trade vaart een van de mooiste vaarroutes en door de jaren heen heb ik me opgewerkt van tweede tot eerste stuurman.”

Proeven aan kantoorbaan

In de tussentijd mocht Max al eens proeven aan het kantoorleven. “Ik heb een half jaartje op kantoor gewerkt bij SeaTrade in Antwerpen. Ik zat bij operations, dat was een hele andere wereld vergeleken met het werk op het schip. Ik vond het heel leuk om te doen, behalve het feit dat ik te weinig te doen had voor de tijd die ik er moest zitten. Ik ging dan ook al snel andere collega’s helpen die het juist te druk hadden.”

Na dat half jaartje op kantoor is hij weer de zee opgegaan. “Dat was in coronatijd, die periode ben ik vrij snel eerste stuurman geworden. Ik was toen 27, dus vrij jong, en het was mijn doel om eerste stuurman te worden. Twee reizen heb ik in die functie gezeten, toen begon het toch wel te knagen. Ik ging inzien wat de rol van kapitein inhoudt, dat leek me niets. Je hebt dan namelijk wel alle verantwoordelijkheid van het schip, maar de leuke dingen moet je uitbesteden aan anderen. Het is eigenlijk gewoon een kantoorbaan, maar je bent dan wel veel en ver weg.”

Behoefte om iets op te bouwen

“Ik begon me in die periode ook af te vragen waarom ik nog de zee op ging. Ik had mijn doel om eerste stuurman te worden behaald. Thuis heb ik hier ook veel gesprekken over gevoerd”, legt Max zijn proces om uiteindelijk te stoppen met de zeevaart uit. “Wat bij mij de doorslaggevende factor was, was de realisatie dat ik als zeevarende nooit echt iets kan opbouwen. Ik was net aan het daten met iemand toen ik weer weg moest voor drie maanden. Onze relatie was toen nog zo pril, dat het kapot ging, begrijpelijk natuurlijk. Het heeft me doen realiseren dat iets opbouwen met mijn schema lastig is.”

Max ging ook weer studeren naast zijn baan. Hoewel je als zeevarende veel vrije tijd hebt, heb je aan boord weinig tijd. “Tijdens het varen was ik te druk om ook te kunnen studeren, daarbij was er ook vaak slecht internet. Al die dingen bij elkaar hebben mij doen besluiten te stoppen. Ik heb daarop ontslag genomen en ben daarna gaan kijken wat ik wilde gaan doen. Bij SeaTrade heb ik nog gekeken of er iets voor mij te doen was op kantoor, maar daar was niets passends.”

Solliciteren zonder brief

Eenmaal thuis heeft Max twee maanden genoten van zijn verlof, daarna werd het wel echt tijd om een nieuwe baan te zoeken. “Ik had geen idee waar ik moest kijken qua werk. Een vriendin van me had de tip gegeven mijn Linkedin bij te werken en hier actief op te zijn. Daarop had ik ook wel gereageerd op een aantal vacatures, maar het schrijven van brieven is niet mijn sterkste kant.”

Via Linkedin kwam Max in contact met Hiddo, al snel was er een eerste gesprek en kreeg hij een vijftal potentiële werknemers doorgestuurd. “Er waren twee vacatures die me echt leuk leken, uiteindelijk heb ik bij Wind gesprekken gehad en werd ik aangenomen als project engineer. Het hele proces was heel fijn, ook omdat het hele schrijfproces overgeslagen kon worden dankzij Skick.”

Max denkt niet dat hij nog terugkeert naar de zeevaart. “Ik zeg nooit nooit, maar de kans is klein. Het werk nu bevalt me goed, ik heb het erg naar mijn zin. Mijn collega’s zijn ook allemaal oud-zeevaarders, daardoor begrijpen we elkaars verhalen goed.”