Hoe vraag je om een loonsverhoging?
De afgelopen periode heb jij goed werk geleverd en je bent klaar voor een loonsverhoging. Maar hoe vraag je...
Hele bericht lezenTwan is na een periode op zee aan wal gekomen. Hieronder het verhaal van Twan en hoe hij de zoektocht naar een mooie walbaan heeft ervaren.
Twan Scheerman kwam per toeval terecht op de Zeevaartschool in IJmuiden, het beviel hem goed en hij werd stuurman. Na anderhalf jaar varen besloot hij toch weer aan de wal te gaan werken, hoewel het reizen hem nog steeds wel erg trekt. Hij vond dan ook een walbaan met reiskansen.
“Ik heb een hele mooie tijd gehad op zee”, vertelt Twan. “Het grootste deel van mijn vaartijd werkte ik op een zeesleper. Maar toen we op contract kwamen voor een klus waarvoor we de hele tijd op dezelfde plek lagen, ben ik op zoek gegaan naar wat anders. Hierop kwam ik terecht bij een ship delivery bedrijf. Dit houdt in dat je een boot van de ene eigenaar naar een nieuwe eigenaar brengt.”
Voor Twan was het zeevarende bestaan niet zijn directe keuze. “Het was eigenlijk een hele willekeurige keuze, ik zat op de MAVO en wist niet goed wat ik wilde doen. Mijn vader kwam met het idee op een open dag van de Zeevaartschool in IJmuiden te kijken. Het was uiteindelijk het technische aspect dat me aantrok, maar ook de hele industrie en de hele grote wereld van het zeevarenden bestaan vond ik heel interessant. Ik ben in IJmuiden begonnen en uiteindelijk nog doorgestroomd naar het HBO om stuurman te worden.”
Maar na anderhalf jaar varen besloot Twan toch een andere richting te kiezen. “Bij de beide bedrijven waar ik werkte zat je gemiddeld twee maanden aan boord. Ik dacht dat het ship delivery bedrijf kortere tochten zou maken, maar dit was ook een bedrijf waar ze lange tochten maken. Alleen lagen we ook hier in de praktijk veel op dezelfde plek. Ik zocht naar een baan op zee waar je 4 tot 6 weken aan boord zat, maar dat was moeilijk te vinden. Zeker na corona waren er weinig open vacatures te vinden.”
Twan besloot een walbaan te zoeken en kwam terecht bij Skick. “Je hebt niet echt voorbeelden van banen aan de wal die je kunt doen als zeevarende. Hiddo en Joost hebben me hierbij geholpen, inmiddels werk ik bij Damen Ship Repair in Amsterdam als project estimator. Dit houdt in dat ik de aanvragen van schepen die bij ons binnenkomen behandel en offertes voor ze maak. Hierin maak ik op wat ze nodig hebben inclusief tijdsplanning van de projecten per schip.”
“Het is veel meer een kantoorbaan, hoewel ik nog wel aan boord van de schepen kom om de klussen op te nemen als we hier van tevoren niet voor konden begroten.” Twan hoopt dat hij ook weer kan reizen in deze baan. “Het is wel de bedoeling dat ik in de toekomst ook naar schepen ga kijken die in het buitenland liggen, door corona is dit stil komen te liggen, maar mijn baas heeft beloofd dat dit wel weer gaat gebeuren.”
Het walleven bevalt Twan wel, hoewel het wel even wennen was geeft hij aan. “Je hebt geen lange verlofperiode meer, hiervoor was ik namelijk na twee maanden aan boord, ook twee maanden vrij. Die vrijheid lever je in, maar in het weekend ben ik nu wel vrij waardoor ik tijd heb voor vrienden. Ook qua salaris heb ik wat ingeleverd, zeker vergeleken met het eerste bedrijf waar ik voor heb gevaren. Hier kreeg ik dan ook wel veel extra’s vanwege de risico’s aan boord. Maar dat wat je inlevert vind ik het wel waard als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt.”
Helemaal ex-zeevarende wil Twan zichzelf nog niet noemen. “Ik ben nu wel van plan een tijdje bij Damen te blijven, het is een hele leuke werf met gezellig collega’s. Er heerst een goede sfeer op kantoor, dus ik mag niet klagen. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit nog weer eens ga varen, het loodswezen lijkt me nog wel interessant om in terecht te komen in de toekomst.”