Hoe vraag je om een loonsverhoging?
De afgelopen periode heb jij goed werk geleverd en je bent klaar voor een loonsverhoging. Maar hoe vraag je...
Hele bericht lezenWessel Kuijf volgde de hbo-opleiding tot maritiem officier. Al tijdens zijn stageperiode ontdekte hij dat lang van huis weg zijn, niet zijn ding was. Omdat hij na zijn opleiding niets in de zeevaart kon vinden waarbij hij minder lang van huis zou zijn, besloot hij toch te kiezen voor een walbaan. En de stabiliteit in een walbaan doet Wessel goed.
“Ik wist niet goed wat ik wilde”, vertelt Wessel. “Iets technisch leek me wel wat. Ik nam een kijkje bij vliegtuigkunde, maar dat was hem niet helemaal. Zij gaven aan dat zeevaart misschien iets zou zijn.” Zo is het balletje gaan rollen voor Wessel. Hij schreef zich in op de zeevaartschool in Amsterdam en werd hier opgeleid tot maritiem officier.
“Dit vond ik een goede combinatie van het zelf technisch bezig zijn, maar ook te kunnen sturen. Mijn twee stages liep ik bij Spliethoff, een rederij in Amsterdam. Hier heb ik een hele leuke tijd gehad. Ik liep een stage van zes maanden en een van vier maanden. In die maanden ben ik de wereld rondgevaren en heb ik Australië gezien, Azië en veel meer landen. Dat was een hele vette ervaring. Hoewel ik mijn stages wel tijdens corona liep, dus we mochten veel landen niet in. Dat was jammer, want dat is natuurlijk wel de charme van het beroep.”
“Het was uiteindelijk het lange van huis zijn wat begon me te storen. Als je aan boord bent, leef je ook aan boord. Je werkt hier, je woont hier en je ziet steeds dezelfde mensen. Ik vond het wel heel tof om met mensen te werken met verschillende achtergronden.”
Na het afronden van zijn studie, ging Wessel om zich heen kijken. “Ik hoopte iets te vinden waar je minder lang van huis bent. Maar dat viel tegen, ik ben niet de enige die korter van huis wilde zijn. Dus toen ben ik gaan bedenken wat ik anders kon doen dan varen. Ik kwam op de site van Damen terecht, hier stonden veel vacatures op, maar ik had geen idee wat ik kon doen met mijn opleiding.”
Daar schiet Skick te hulp, via Linkedin werd Wessel benaderd. “Ik deed mijn verhaal bij de heren, het is heel fijn dat het zo’n klein persoonlijk bedrijf is. Zij gingen aan de slag en kwamen binnen een paar dagen met een aantal vacatures. Ik stuurde mijn favorieten aan ze terug, hierbij stond een vacature bij Damen bovenaan.”
Wessel komt zelf uit een logistiek gezin, geen zeevaarders. Dat maakte een keus voor een walbaan makkelijker. Hij solliciteerde op de functie bij Damen, en werd aangenomen. “Ik ben nu junior projectmanager. Dit houdt in dat ik projecten moet regelen en coördineren. Het is een mooie combinatie van het logistieke, wat ik van huis uit heb meegekregen, en de kennis en ervaring uit de scheepvaart waar ik voor heb gestudeerd.”
“Het eerste project waar ik nu aan mee werk is een vrachtschip, het leuke is dat ik op precies zo’n type vrachtschip heb gevaren. Dat schip ligt hier op de werf langs de kant en heeft een heleboel onderhoud nodig. Dit project draai ik samen met een senior projectmanager. In de praktijk betekent dit dat ik voornamelijk op het schip rondloop om te zorgen dat alle klussen die gedaan moeten worden, goed lopen. Mijn collega zit veel meer op kantoor, naar hem koppel ik terug wat ik aan boord zie.”
De oud-zeevaarder zit tot nu toe goed op zijn plek in zijn nieuwe baan en in het nieuwe leef ritme. “Ik merk dat de stabiliteit van vijf dagen werken van 7 tot 4, me wel goed doet. Ik ben zelf ook echt een mensenmens, dus dat ik tijdens mijn werk veel moet praten en overleggen, dat ligt me goed. Dat is wel even wat anders vergeleken met aan boord waar je steeds met dezelfde groep mensen zit.”
Niet onbelangrijk, ook het thuisfront staat achter Wessels keus om te stoppen met varen. “Mijn vriendin waardeert het ook dat ik nu veel thuis ben. En aangezien ik veel van de wereld heb gezien, maar niet op al die mooie plekken mocht komen vanwege corona, kunnen we ook een mooi lijstje van reizen gaan maken.”