Stefan: ik ben nu stuurman op de kade

Na vijf jaar te hebben gevaren, besluit de 28-jarige Stefan van den Berg over te stappen naar een walbaan. Nu is hij ‘stuurman op de kade’, zegt hij. Wil je weten hoe dat kan? Lees het verhaal van Project Coördinator Stefan.

 

Aangestoken

Stefan is geboren in Nijkerk en vaart in de vakanties mee met de zeilboot van zijn opa. Als hij oud genoeg is mag hij bij de waterscouting. Onder de leiding bevindt zich een aantal jongens die met de mbo-zeevaartopleiding bezig zijn en door hen wordt hij aangestoken met het zeevaartvirus, zoals hij het noemt.

Aangezien Stefan voor zichzelf de lat graag hoog legt, wil hij naar de zeevaartschool op hbo-niveau. Zodoende klimt hij op van het vmbo naar de havo om naar het mooie Terschelling te kunnen. Eenmaal daar gaat er een wereld voor hem open.

Ik vond het er geweldig: op jezelf wonen, het eiland, de samenhorigheid. Het is een goede voorbereiding voor het leven aan boord.”

 

Taaie combinatie

Tijdens de stages leert Stefan vrijwel alles wat hij op de opleiding niet leert. … daar leer je eigenlijk pas ècht hoe het aan boord is.”

Hij begint zijn stage bij Seatrade Groningen op de Color Class dat voornamelijk containers transporteert. Het wordt al direct een lange reis naar verschillende continenten waarin Stefan niet alleen veel leert van de vaarpraktijk en de machinekamer, maar ook van het omgaan met andere nationaliteiten. De Russische en Filipijnse bemanning blijkt na een stroeve start toch goed om voor te varen.

De tweede stage, bij Boomsma (Sneek), speelt zich af op de Europese wateren. Twee weken nadat het 128 meter lange general cargo schip de haven verlaat, breekt echter corona uit.

Maatregelen en samenwerken met stuwadoors bemoeilijken het laden en lossen in havens. Kortere reizen en langere diensten maken de stage zowel fysiek als mentaal zwaar. Ik maakte veel uren en kreeg soms minder slaap dan had gemoeten, maar dat hoort erbij.” Tegelijkertijd moest er wel aan de eindscriptie worden gewerkt. “Dat was een taaie combinatie”, zegt Stefan.

Na de opleiding kiest hij ervoor om bij uitzendorganisatie Lowlands te varen. Ik wilde zo breed mogelijk ervaring opdoen en de mogelijkheid hebben om naar een ander schip over te stappen indien nodig. Bij het tweede schip heeft hij het dan ook prima naar zijn zin als tweede stuurman. Maar als hij de mogelijkheid krijgt om als eerste stuurman bij een concurrerend schip te varen, maakt hij toch de overstap.

Hij vaart dan nog ruim 1,5 jaar als eerste stuurman. De optie om verder te gaan als kapitein slaat hij af, omdat hij dan “meer tijd achter de computer zou doorbrengen dan aan dek bezig zou zijn.” Daarbij is het veelvuldig oprekken van tijd aan boord de reden voor Stefan om na vijf jaar op zee op zoek te gaan naar een walbaan.

 

Stuurman op de kade

De laatste 2,5 jaar heeft Stefan af en toe contact met Skick. Begin 2025 was het tijd om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Als eerste stuurman was hij gewend zelfstandig te werken en beslissingen te nemen.

Zijn passie voor scheepstechniek, werken in teamverband en het vinden van praktische oplossingen zijn eigenschappen die Stefan kenmerken. Deze eigenschappen en meer vindt hij terug in zijn functie als Project Coördinator bij Damen Shiprepair in Schiedam.

Stefan vindt het een prima baan waar hij zich snel in kan vinden. Als stuurman was hij ook wel eens bij de werf voor een reparatie en coördineerde hij het project vanaf het schip. Nu staat hij als stuurman op de kade” en coördineert hij reparatieprojecten vanuit een grotere organisatie met meer personeel. Hiermee zet Stefan opnieuw een stapje hoger.

 

Wil jij net als Stefan hulp bij de zoektocht naar een walbaan, neem gerust contact op.
Contact