
Maritieme walbanen in Nederland: de gids voor zeevarenden die een baan aan de wal zoeken
Ben jij een zeevarende die op zoek is naar een baan aan de wal in Nederland? Je bent niet...
Hele bericht lezenJon Komen is geboren en getogen in Delft. Delft ligt op steenworp afstand van de Nieuwe Waterweg waar je vanaf de pier in Hoek van Holland de grote zeeschepen kan zien binnenvaren. Daar zijn Jon Komen en zijn vader vaak te vinden. De zeeschepen die vanuit alle plaatsen in de wereld Rotterdam binnenvaren maken Jon nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar de wereld. En aangezien hij graag eigen keuzes maakt, besluit naar zee te gaan om de “de wereld te zien”.
Hoewel hij geen familie heeft in de zeevaart kiest hij vastberaden voor de zeevaartopleiding van het STC in Rotterdam. Hij loopt beide stages bij de Holland America Line en gevraagd naar de reden voor deze stagekeuze zegt hij: “ik had er veel over gehoord en wilde graag zelf zien hoe het er op een groot cruiseschip aan toe gaat”.
Zijn eerste stage is op De Amsterdam. De tamelijk strikte en hiërarchische structuur aan boord maken het lastig om ervaring op te doen, maar de omgang met andere stagiaires maakt veel goed. En dus kiest hij weer voor een stage bij de HAL. Eenmaal op De Zaandam krijgt Jon de smaak te pakken en kan hij leren, doen en genieten van de prachtige bestemmingen.
Na zijn studie biedt de HAL Jon een baan aan. Aangezien er op dat moment echter geen schip beschikbaar is, gaat hij eerst voor twee maanden naar Venetië om de afbouw van een cruiseschip te begeleiden. Na terugkomst behaalt hij zijn ECDIS- en BRM-certificaten en vertrekt dan als derde stuurman voor een reis van vier maanden op de nieuwgebouwde Koningsdam.
Een mooie carrière op diverse schepen van de HAL volgt. Ook zijn vriendin werkt er en samen stappen ze in 2018 over naar De Oosterdam. Zijn wens om de wereld te zien komt uit. Hij ziet plekken op de wereld waar de meeste mensen alleen van dromen.
Als in 2020 corona roet in het eten gooit en de schepen zonder passagiers heen en weer varen zonder aan te meren, breekt er ook voor Jon een lastige tijd aan. Hij stelt vast dat verder varen bij de HAL er niet in zit en hij andere keuzes moet maken. Een eerste verkenning van de mogelijkheden aan wal volgt en het contact met Skick is gelegd.
Desondanks besluit Jon dat hij nog niet klaar is voor een walbaan en gaat hij weer varen. Bij Jan de Nul stapt hij als stuurman aan boord voor de duur van drie contracten. Hierna gaat hij opnieuw op zoek en scheept hij in aan boord bij Boskalis. Van 2022 tot mei jongstleden vaart hij als tweede stuurman voor deze grote internationale speler. Dat er opnieuw aanvullende cursussen voor hem klaarliggen, maakt het alleen maar leuker. “… ik vind het juist leuk bij te leren”. Het langdurig aan boord zijn en gemis van zijn vriendin gaan hem uiteindelijk toch tegenstaan.
Het contact met Hiddo is dan snel hersteld en er volgen een paar prettige gesprekken. Hiddo gaat op zoek naar een baan met “veel variatie, veldwerk en zo af en toe een buitenlandse reis”. Daarbij wil Jon ook blijven groeien in het werk.
Een aantal vacatures passeerden de revue waarbij die van Project Manager bij Damen Ship Repair Harbour & Voyage de beste is. Jon werkt er sinds mei dit jaar en geniet van het veelzijdige werk. Hij bezoekt schepen met schade op diverse locaties en zorgt ervoor dat de benodigde herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd. “Geen dag is hetzelfde. Het is een mooie combinatie van kantoor- en veldwerk en ik kom nog heel vaak aan boord”. Dat Damen ook een reparatiewerf heeft op Curaçao maakt dit werk extra aantrekkelijk.